Utilizați un browser vechi. Vă sugerăm să actualizați browser-ul dvs. pentru a beneficia de o experiență de calitate pe site-ul nostru: Chrome, FireFox, Opera, Safari sau Internet Explorer. [X]

Ascultă ACTIV, dar nici chiar așa… publicat în: Comunicare | tag-uri: , | comentarii: Nu sunt comentarii

Ascultare activa

Despre ascultarea activă s-au spus şi scris atât de multe încât a devenit un clişeu.

De ce ai vrea să exersezi ascultatul activ ? Ca să vinzi mai mult, să îţi faci prieteni mai uşor şi să te simţi mai bine în pielea ta atunci când îţi faci cunoştinţe noi. Aşadar, îţi propun un mod simplu, în 5 paşi, prin care să aplici ascultatul activ repede şi eficient. Poţi să îi reţii mai uşor cu acronimul ACTIV (Atenţia, Curiozitatea, Temporizarea, Întrebările şi Vorbitul)

Atenţia
Ascultă cu toată atenţia – nu te lăsa distras de alte zgomote sau alţi vorbitori. Transmite-i celuilalt că eşti foarte interesat de ce spune. Ascultă cu ochii, cu urechile şi cu corpul (urmăreşte cu privirea ochii şi buzele interlocutorului, fii atent la tonul şi ritmul vocii şi dă uşor din cap atunci când ţi se pare interesant ce auzi).

Curiozitatea
Spune-ţi: “Sunt foarte curios ce are să îmi spună persoana din faţa mea, ce este interesant pentru mine şi mai ales ce fel de persoană ar spune asemenea lucruri !” Acest dialog interior îţi va declanşa o atitudine de curiozitate temperată care este perceptibilă în mod subtil de către celălalt (pentru că se observă în privire, în mimică şi în gesturile pe care le faci)

Temporizarea
Înainte să vorbeşti fă o mică pauză. Aşteaptă două secunde înainte să deschizi gura, chiar dacă este evident că celălalt aşteaptă să vorbeşti. Această mică tehnică are un efect aproape magic. Interlocutorul tău va simţi că încă te gândeşti la spusele lui şi cauţi cel mai potrivit răspuns. Este ca şi când i-ai face un compliment fără cuvinte, tocmai pentru că investeşti timp să îi înţelegi cuvintele.

Intrebările

Pune din când în când întrebări menite să lămurească anumite detalii şi să clarifice părţi din afirmaţiile celuilalt. În acest mod el înţelege că eşti atent şi că îţi pasă de ce spune. Asigură-te că întrebările tale se referă la tema principală a dialogului. Nu pune întrebări care schimbă contextul sau duc în derizoriu afirmaţiile celuilalt.

Vorbitul
Nu te feri să vorbeşti, dar ai grijă să nu exagerezi. Foloseşte timpul în care vorbeşti ca să rezumi, reformulezi sau parafrazezi spusele celuilalt şi astfel vei menţine vie comunicarea. Aceasta este partea activă din “Ascultarea activă” şi ea este importantă !
Este adevărat că mulţi oameni adoră să fie ascultaţi, dar există anumite limite. Sunt şi persoane care vorbesc mai puţin şi preferă să asculte mai mult. Nu intra în capcana ascultării active, numai pentru că ai citit undeva că “ni s-au dat două urechi să ascultăm şi o singură gură să vorbim”. La fel de bine, ni s-au dat 4 membre, dar asta nu înseamnă să dăm din mâini şi din picioare de 4 ori mai mult decât vorbim.

Aplică mai bine regula bunului simţ. Pune-ţi întrebarea: “Ce atitudine ar fi nimerit să adopt în această conversaţie ?”. Apoi, urmează-ţi intuiţia, ascultă şi vorbeşte, dar mai presus de orice, contribuie alături de interlocutorul tău la o relaţie autentică şi plăcută.

Andy Szekely

Este antreprenor, trainer, autor și public speaker cu o experiență de peste 12 ani în educația oamenilor maturi.

Andy este trainer specialist în persuasiune și tehnici de influențare și deține în România licențele pentru programele de training:
• Psychology of Persuasion (USA, 2004)
• Language and Behaviour Profile (LAB Profile, Canada 2005)
• Influencing with Integrity (USA, 2006)

Ca antreprenor, Andy conduce grupul de firme AS și este membru fondator al Fundației Alpha Leadership prin care oferă servicii de training, coaching și consultanță pentru organizații și intreprinzători.

Ca NLP Master Trainer cu dublă formare (2003, 2006) Andy susține programe pentru dezvoltare personală și profesională, sub formă de seminarii deschise sau training pentru companii.

A fost invitat ca speaker și trainer în 5 țări Europene, în SUA și Canada.

 

Lasă un comentariu (Nu sunt comentarii)

 

Publicitate

Dacă dorești publicitate pe acest site, te rugăm să ne trimiți un e-mail completând formularul de contact. Aceasta este oferta noastră.